15/07/2011

Wales deel 7: Transformatie


Who you really are is Non-Physical Energy focused in a physical body,
knowing full well that all is well and always has been, and always will be.
You are here to experience the supreme pleasure of concluding new desires,
and then of bringing yourself into vibrational alignment with the new desires that you've concluded,
for the purpose of taking thought beyond that which it has been before.

Naast de meer algemene beschrijvingen in vorige berichtjes, wil ik nu graag ook wat persoonlijke bedenkingen en inzichten delen.
Wat doet deze reis met mij en wat brengt hij naar boven?

I am a freeman in a free world.

Reeds meer dan 5 jaar ben ik continu bezig met de Rivendell droom en pogingen/voorbereidingen om een kins domain dorp en/of een familiedomein op te starten. Een boeiende en leerzame tijd met tal van interessante contacten en reizen. Voor het eerst heb ik nu het gevoel dat alle puzzelstukjes in elkaar vallen. Alles wat nodig is om effectief te kunnen beginnen, is hier aanwezig in Wales. Goedkope en voldoende grond, de toestemming om te mogen bouwen op landbouw- en bosgrond, de juiste mensen en vrienden, praktische hulp van een bestaand familiedomeindorp (Tir Y Gafel), theoretische hulp bij de administratieve rompslomp, vergunningen en toestemmingen (Lammas) en bovenal de 'One Planet Footprint Policy' wet die off-grid en low impact leven zomaar mogelijk maakt.

Ever tried? Ever failed?
No matter. Try Again.
Fail again. Fail better.



Het besef dat de droom hier werkelijkheid kan worden, brengt bij mij allerlei spoken en schaduwkanten, vele vragen en beslommeringen naar boven. Is dit nu werkelijk wat ik wil? Is Wales het juiste land voor mij (met dat triestige regenklimaat, op een eiland ver verwijderd van familie en Belgische vrienden plus de confrontatie met een andere cultuur)? Ben ik in staat én bereid het makkelijke luxeleventje in Vlaanderen op te geven? Ben ik klaar om een routinematig leven waar ik gepamperd wordt door de verzorgingsstaat en er een vals gevoel van zekerheid uithaal, in te ruilen voor een leven vol (creatieve) arbeid, vrijheid, avontuur, risico en eigen verantwoordelijkheid? Ben ik een echte pionier die de kracht bezit voortdurend te focussen op zijn droom tot die ook realiteit wordt, hoe lang dat ook mag duren en hoe moeilijk het ook kan zijn?


Eén van mijn (vele) favoriete films is 'Far and Away', waarin Ierse immigranten de oversteek wagen naar het Wilde Westen om in de ruwe en wilde natuur van de American Plains een nieuw leven op te bouwen vanaf nul. Voor een stuk heel herkenbaar, ook het dubbele gevoel van enerzijds enthousiasme en het zien van de onbeperkte mogelijkheden als anderzijds de onzekerheid en angst om het vertrouwde leven vaarwel te zeggen en nieuwe horizonten te verkennen.

It's not your work to make anything happen.
It's your work to dream it and let it happen.
Law of Attraction will make it happen.
In your joy, you create something and then you maintain your vibrational harmony with it,
and the Universe must find a way to bring it about.

Een ander thema wat mij bezighoud is de immense taak een eigen huis te bouwen en de vele tuinen aan te leggen. Zelf bezit ik niet zo'n technische doe-het-zelf knobbel en de nodige knowhow om eraan te beginnen. Vandaar ook het cruciale voorbereidende jaar (zie deel 5) om kennis en ervaring op te doen. Ik begrijp volkomen de uitdaging en de schoonheid die ligt in het botvieren van je eigen creativiteit en fantasie op het ontwerpen en bouwen van een eigen huis. Wat een boeiende uitdaging! In mijn geval wordt het wellicht een lief elfenhuisje. Maar door het ontbreken van de technische vaardigheden zie ik momenteel (nog) niet hoe precies alles in zijn werk gaat. Op Tir Y Gafel woont een vrouw die, met weinig technische kennis, helemaal zelf haar roundhouse heeft gebouwd aan de hand van de instructies in een boek. Stap voor stap bestudeerde ze het boek en bouwde na wat er in stond uitgelegd. De ruwbouw is ondertussen af en stap voor stap klust ze nu verder aan de afwerking. Prachtig gewoon. Voor mij was dit een zoveelste teken en duwtje in de rug om mijn bezwaren en angsten te transformeren. In plaats van overal obstakels en moeilijkheden te zien, kun je ook kiezen om mooie kansen, onvergetelijke ervaringen en solide oplossingen te zien.

Nobody else knows your reason for being. You do. Your bliss guides you to it.
When you follow your bliss, when you follow your path to joy,
your conversation is of joy, your feelings are of joy -
you're right on the path of that which you intended when you came forth into this physical body.

Een belangrijke factor en een grote hulp is uiteraard dat ik niet alleen ben om dit project te realiseren. Ik voel me gedragen en gesteund door Jan en Line en mijn lieve vriendin, maar ook door de mensen van Tir Y Gafel. Het immense voordeel om samen met een groepje vrienden iets te beginnen, is onder meer de emotionele, spirituele en fysieke steun die voorhanden is. Allemaal doorlopen we min of meer dezelfde innerlijke processen en het hart luchten, de vragen opperen en de bezwaren delen, bespoedigen en versoepelen de transformaties die nodig zijn om jezelf groen licht te geven tot deze mooie droom.
Ik merk ook een wezenlijke versnelling der energieën. Het creëren en manifesteren gaat steeds sneller. Intenties, gedachten en dromen komen vlugger tot manifestatie. Op dat vlak is 2011 een jaar vol magie en alchemie. Dat belooft alvast voor de komende jaren. Het is dus belangrijk heel goed toe te zien op je eigen gedachten en gevoelens, want nog voor je met de ogen knippert, zijn ze werkelijkheid. Ook innerlijke transformaties gebeuren steeds sneller. Loslaten wat belemmert en de stroom volgen die jou vreugde brengt, is een belangrijke tip. Follow your bliss. Wat vreugde en blijheid brengt, is het juiste pad. Zo simpel is het.

Use any excuse you can use to feel good - and watch what happens.

Opnieuw midden in de natuur leven met alle aspecten die erbij horen, bevalt niet alleen, maar brengt mij ook heel veel rust en echtheid (geen elektriciteit, koken op de houtkachel, slapen in een tent, jezelf wassen in de beek (ja hoor, ijskoud water is ondertussen mijn vriend geworden!), werken op het land, geen auto maar alles te voet, genieten van de zonsondergang, de vogels en de bomen, het langzame ritme, een eenvoudig leven omringd door de elementen, de regen, de wind en de zon, lieveheersbeestjes op je hand,...). Ik kan best begrijpen dat niet iedereen op een familiedomein in de natuur wenst te leven. En misschien blijkt achteraf dat dit ook voor mij niet het ideale leven is. Maar dat is helemaal niet erg. Ik wens deze ervaring aan te gaan, want dat is de beste manier om te ontdekken wat ik wil en wie ik ben.
Anastasia vertelt dat het mogelijk is volledig bewust te worden van je eigen Goddelijke (kosmische) essentie door middel van de re-connectie met de wijsheid die besloten ligt in de natuur en die ontsluierd  wordt door te leven in een ruimte van liefde op een familiedomein. Dit gegeven maakt zeker deel uit van mijn droom en wens. Een andere, meer praktische reden is gewoon het heel aanlokkelijke idee om zoveel mogelijk zelfvoorzienend en autarkisch te leven. Sommigen zien dat als een hoop werk, tijd en geld en het opgeven van luxe en comfort (wat niet klopt). Ik zie vooral vrijheid, autonomie en de mogelijkheid om bewust je eigen leven te creëren.

There is no better way to earn money than to do the things that you love to do.
Money can flow into your experience through endless avenues.
It is not the choice of the craft that limits the money that flows - but only your attitude toward money.

Een ander boeiend en confronterend thema betreft het verwerven van een inkomen eens je op het familiedomein woont. De 'One Planet Footprint Policy' wet stipuleert dat hetgeen je niet zelf kan voorzien en dus moet aankopen, gedeeltelijk betaald dient te worden met aan het land gebonden activiteiten. Dat bedrag is dus afhankelijk van wat je allemaal denkt nodig te hebben en zodoende een goede oefening in consuminderen en recycleren. In plaats van een betaalde job in het economisch werksysteem te zoeken, wordt nu de aandacht verlegd naar het ten gelde maken van de eigen talenten, passies en vakmanschap. Dat is een prachtige manier om terug in je eigen kracht te komen. Voor mezelf zie ik als eerste mogelijkheden om geld te verdienen onder meer de teelt van bepaalde gewassen (superfoods trekken mij aan), vegetarisch koken, artisanale producten, tincturen en kruidenpreparaten en zelfs DJ in Wales. Automatisch zullen later nog andere inkomstenbronnen ontdekt worden eenmaal het leven op de family plot wat rustiger is geworden en de grote werken voorbij zijn.

If you know that all is well, you know all you need to know.
And if you know life is supposed to be fun, you know more than almost anybody else knows.

Een groot bezwaar, wat mij betreft, blijft het klimaat. Tijdens de afgelopen drie weken waren slechts enkele mooie en zonnige dagen te bespeuren. Meestal was het erg wisselvallig en kregen we eigenlijk (teveel) dagen waarop het onafgebroken regende en zelfs stormde. De zomer lijkt hier meer op een natte herfst. De gemiddelde temperatuur tijdens de warmste maand (juli) komt niet boven de 19 graden. Wellicht vinden de inwoners van Wales (en Brittanië) dit weertype heel gewoon, zelf vind ik het miezerig en deprimerend. Het voordeel is natuurlijk overal voldoende water, beekjes en rivieren en een groen landschap. En ook daar ligt een uitdaging om te spelen met de elementen en de positieve kanten van elke plaats te zien.

Talking is teaching.
Listening is learning.
Education is sharing.
Experience is a seed,
and even the bitterest seed will grow.
Culture is the fruit of common experience -
a common responsibility and our common wealth.

If work is love made visible,
then love is everywhere you look.

Toch rijpt al met al het besef dat alles hier gewoon voorhanden is en ligt te wachten op een volmondig en vreugdevol JA. Wellicht zijn er betere plaatsen, perfectere omstandigheden en mooiere omgevingen om een ecodorp te beginnen, maar dit betekent opnieuw wachten, zoeken, uitstellen. Bewust leven is ook de kansen zien die zich voordoen op het pad op een bepaald moment in de tijd en dan daadwerkelijk durven in de opening stappen voor de poort zich sluit en de kans voorbij is. Ik sta nu voor zo'n magische poort. Zulke momenten komen niet zo vaak voor in een mensenleven. Deze poort staat wijdopen en niets belemmert de doorgang. Er is geen strijd noch macht nodig, alleen een keuze. Aan de ene kant ligt de oude wereld en het oude vertrouwde leven. Voorbij de poort ligt een onbekend maar avontuurlijk en uitnodigend landschap te wachten op ontdekking. Een nieuw leven lokt, een nieuw begin, een nieuwe aarde die wacht op kundige handen, wijze ideeën en liefdevolle harten. Het doet mij denken aan dat ene zinnetje uit een andere favoriete en magische film, namelijk In America: "If happiness knocks on your door, you don't turn it down."

En geluk kwam mij inderdaad overspoelen als een warme gouden waterval vol zachte strelingen. Een lief Keltisch elfje wandelde namelijk mijn leven in en bracht herkenning en liefde. En reisde mij zelfs helemaal na naar het verre Wales om samen te Zijn en te genieten en die ruimte van liefde mee vorm te geven. En alsof dat niet genoeg was, kwam daarna een achtjarig zielezusje vol vreugde met mij spelen, glimlachjes delen en wijsheid weven. Tel daarbij de liefde en verbinding die er is met Jan en Line en de reële kans om in Wales onze gezamenlijke droom neer te zetten en wellicht begrijpen jullie nog beter de impact en intensiteit van deze memorabele reis. In amper drie weken tijd ligt mijn hele oude en vertrouwde leven overhoop en stroomt mijn levensboot naar een nieuwe en veelbelovende toekomst. Uitgestuurde beelden en gedachten komen nu snel tot werkelijkheid. De bewuste creatiekracht neemt zienderogen toe. Op naar een gouden tijdperk, soepel en vanzelf, surfend op de vibratiegolven van een groeiende groep open harten.

Er is maar één woord wat nu toereikend is: Dankbaarheid !
Er is maar één gedachte die het allemaal samenvat: Eenheid !
Er is maar één gevoel wat alles overheerst: Liefde !


May God grant you always...
A sunbeam to warm you,
A moonbeam to charm you,
A sheltering angel, so nothing can harm you.
Laughter to cheer you,
Faithful friends near you.
And whenever you pray,
Heaven to hear you.

1 opmerking:

  1. Hi :) icome here from my Blog (about Feed traffic Ticker) & I like these side ! I come back to read more (but my englis is not so good ;) Greetings from Germany Baden Württemberg (Mannheim) Anscha

    BeantwoordenVerwijderen