Auroville |
Het systeem verlaten
De crazy Covid maatschappij is voor veel Mensen de druppel. Genoeg is genoeg. Het is tijd voor iets anders, iets beters, iets met meer menselijkheid, duurzaamheid, veiligheid en gezondheid. Niet als een vlucht uit het systeem, maar om daadwerkelijk en concreet mee te kunnen bouwen aan de oplossingen en aan een nieuwe wereld. En zo krijgen beproefde ideëen als ecodorpen en leefgemeenschappen een nieuwe en krachtige impuls tijdens deze Corona crisis. De projecten schieten overal uit de grond. Er zijn drie hoofdredenen.
- De kinderen. De scholen zijn quasi gevangenissen geworden met een hele waslijst aan regels die schadelijk zijn en de menselijkheid vernietigen. Acht uur lang maskers dragen (gevolg: zuurstofgebrek, koolstofdioxide vergiftiging en bacteriologische longontsteking), om het uur handen wassen met alcohogel, afstand houden, verplichte vaccinaties. Om nog maar te zwijgen over de psychologische gevolgen van de maatregelen. Veel ouders willen hun kinderen op die manier niet langer laten mishandelen en zoeken alternatieven. Thuisonderwijs is dan een optie en dat kan veel beter georganiseerd worden door een groepje ouders, bvb. in een leefgemeenschap.
- De volwassenen. Ook de volwassenen lijden onder de maatregelen. Faillissementen, werkloosheid, eenzaamheid, zelfmoorden, geldgebrek, boetes, isolement, vrijheidsberoving, noodwet, avondklok,...Zulke levensomstandigheden bieden geen toekomstperspectief en voldoening. De steden vol gif, straling, camera's, controle, spionnen en politie zijn onleefbaar geworden. Het platteland, waar nog ruimte en natuur is en minder paranoia, lonkt en nodigt uit om samen met anderen ergens een boerderij of leegstaand dorpje te kopen en autonoom te worden.
- De toekomst. De wakkere Mensen zijn op de hoogte van Agenda 21, Agenda 2030, The Great Reset, 4th Industrial Revolution, enzovoort. Ze weten dat er een grote verschuiving bezig is en dat Covid wordt gebruikt om een verregaande make-over door te voeren. Het sociale weefsel, de lokale economie, het financiële systeem,...het dient te verdwijnen zodat er iets nieuws kan komen. Alles (grondstoffen, planten, dieren, Mensen) wordt geïnventariseerd, gecontroleerd, gedigitaliseerd en uiteindelijk gestuurd door de machten aan de top en A.I. Het verzet groeit, er zijn aanklachten, petities en betogingen. Maar wellicht de beste actie is om gewoon het wankele systeem te verlaten en een nieuw leven en toekomst te starten als leefgemeenschap of ecodorp. Want samen ben je sterker en het is ook gewoon leuker.
Another world is possible, live the solutions today.
Leefgemeenschappen overzicht
-
Familiedomein dorp - Een oorspronkelijke woon- en leefvorm die eeuwen
geleden vooral in Rusland aanwezig was (rurale nederzettingen) en al een
tijdje opnieuw in de belangstelling komt door de Anastasia boekenreeks (Vladimir Megre).
Typische kenmerken zijn: de families wonen als buren naast elkaar op
domeinen van ongeveer 1 hectare - het creëren van een
ruimte van liefde - het streven naar autonomie en
zelfvoorziening - het toepassen van permacultuur en biotuinbouw - het kiezen
voor ecologie, duurzaamheid, hernieuwbare energie en waterzuivering - een
terugkeer naar eenvoud en essentie - het samenwerken met fauna en flora -
een spirituele levensvisie - ziele educatie - holistische geneeskunst -
creatieve ontplooiing - integratie van generaties - externe en interne
samenwerking. De insteek is het behouden, behoeden, verfraaien en verrijken
van de planeet door verantwoordelijkheid te nemen voor een perceel van 1
hectare. Een principe wat bekend is bij vele natuurstammen zoals de
Aboriginals. Een 'totem' toegewezen krijgen bij de Aboriginals betekent dat
je het behoederschap krijgt over iets uit de natuur. Op die manier helpt het
hele dorp om hun omgeving te beschermen. Een sterk idee wat men dus ook
terug kan vinden in het
familiedomein concept. Daar krijgt een gezin het behoederschap en de verantwoordelijkheid over
een stukje van moeder Aarde. Niet alleen om er zelfvoorzienend te leven maar
ook om het mooier en rijker en gezonder te maken. Zo kunnen we de planeet
(en onszelf) helen en in overvloed en vrede samen een paradijs co-creëren.
-
Ecodorp - Op een ecodorp woont iedereen in een eigen woning meestal
rond een dorpskern. Er zijn onnoemelijk veel varianten en er wordt vaak
gestreefd naar een mate van evenwicht tussen privacy en eigen ontwikkeling
enerzijds en gemeenschappelijke taken zoals voedselvoorziening en onderhoud
van het dorp anderzijds. Peilers zijn ecologie, zelfvoorziening,
duurzaamheid met vaak ook een holistische en spirituele insteek. Een
kleinere versie van een ecodorp is een ecowijk, namelijk enkele straten
waarvan de bewoners samen een gezamenlijke, ecologische visie kiezen. Dit
concept is sterk toegenomen dankzij de transitiebeweging.
- Co-housing - Bij samenhuizen wordt vaak een groot gebouw of boerderij gedeeld waarbij het accent op een aantal gemeenschappelijke activiteiten ligt. Iedere bewoner beschikt wel over een private woonst maar de maaltijden zijn mogelijk samen; er is een gemeenschappelijke tuin, eetzaal, washuis en kinderopvang; vervoer en materiaal kunnen gedeeld worden en er zijn regelmatig gemeenschappelijke activiteiten.
- Commune - De bewoners wonen vaak samen in gemeenschappelijk gebruikte gebouwen en doen meestal alles of toch zoveel mogelijk samen waarbij ook de (materiële) bezittingen gedeeld worden. De verbindende visie kan spiritueel, sociaal of politiek zijn. Communes hebben een lange traditie en ontstonden vaak als tegenbeweging of als idealistische afsplitsing, zoals de Essenen, de eerste christelijke gemeenten en de hippie beweging in de jaren zestig.
- Kibboets - Collectieve landbouw nederzettingen die in Israël ontstonden en als grondslag sterk socialistische principes hanteren.
- Ashram - Een typisch Indiase woon-, werk-, leef- en ontmoetingsplaats met sterk spiritueel/religieuze inslag onder leiding en inspiratie van een goeroe of mysticus.
Findhorn |
Uit de ervaring van honderden samenleef gemeenschappen blijkt dat er op zijn minst 4 basis peilers om een succesvol project te starten. Deze 4 peilers kunnen ook 4 valkuilen worden wanneer ze niet de nodige aandacht krijgen gedurende de opstartfase en ook daarna. Daarom mislukken 9 op de 10 projecten nog voor het einde van hun eerste jaar. De 4 peilers/valkuilen zijn: visie, financieel, administratie en het persoonlijke stuk. Hou in gedachten dat dit mogelijkheden en denkoefeningen zijn. Alles dient met de opstartgroep besproken en beslist te worden. Laten we beginnen met visie.
1. Visie
'Met vrienden en geliefden op een mooie, groene plaats een stressvrij,
gezond en liefdevol leven uitbouwen in harmonie met mens en natuur. Tijd
nemen voor mezelf, voor leuke en boeiende activiteiten, voor echt contact
met medemensen. Genieten, spelen, creëren, dromen. Een evenwicht zoeken
tussen creativiteit, ontspanning en zelfrealisatie en in dienstbaarheid
meebouwen aan een hemel op Aarde voor iedereen.'
Wat zijn jouw behoeften, intenties, dromen?
Wanneer de intenties en
behoeften van iedereen duidelijk zijn, kan men de visie opstellen. Dit is de
dragende structuur van het hele project en de verwoording van de innerlijke
dromen der deelnemers. Een visie kan verschillende elementen en onderdelen
bevatten die door onderling overleg en samenspraak tot een werkbaar model
uitgroeien. Zo'n model leidt dan in een volgend stadium tot werkbare
strategieën en technieken waarmee de dromen en intenties der deelnemers kunnen
gerealiseerd worden. Dit klinkt allemaal nogal theoretisch, maar het is
niettemin de belangrijkste stap om een hechte groep en een succesvol project
te lanceren. Het is dankzij de gezamenlijk gedragen, begrepen en geleefde
visie dat kloosters en ashrams duizenden jaren kunnen blijven bestaan. Veel
groepen slaan deze stap over en beginnen gewoon ergens zonder echte
duidelijkheid over wat ze precies willen. Het blijft allemaal tamelijk vaag en
open. De ervaring leert dat zulke projecten nooit (lang) blijven bestaan ofwel
veel verloop kennen zonder echte coherentie.
Visie heeft ook te maken met motivatie. Waarom wil je meedoen met een ecodorp
project? Vanwege de politiestaat, de Covid gekte, de mogelijke crash en
oorlog, de eenzaamheid, de vervuiling en straling in Vlaanderen/Nederland? Of vanwege
het diepe verlangen om een familiedomein en een ruimte van liefde te creëren voor
jezelf, je gezin en je nakomelingen? Er is een energetisch en psychologisch
verschil tussen beide intenties. Belangrijke opmerking: het opschrijven van een visie is
geen garantie dat de deelnemers op 1 lijn zitten, soms zijn er verschillen in
interpretatie. Het vraagt duidelijke en veelvuldige communicatie. Visie is
niet enkel een document met woorden op, het is iets wat je diep van binnen
snapt en ook leeft.
De kunst is een evenwicht te vinden tussen enerzijds vrijheid/openheid en anderzijds omkadering/begrenzing. Elke groep bepaalt hoever en hoe strikt hij daar wil in gaan. De meeste groepen bespreken dit allemaal vooraf en zo grondig mogelijk en beginnen pas wanneer het merendeel der aspecten van de visie duidelijk zijn. Andere groepen doen dit pas later wanneer het project gestart is en de Mensen al op de plek wonen. Hier zitten verschillende nadelen aan vast. Om er maar 3 te noemen: de deelnemers hebben dan andere dingen aan hun hoofd en komen niet meer toe aan het opstellen van de visie of de groep zit niet op één lijn en valt al snel uit elkaar of er is veel onduidelijkheid, chaos en verloop van deelnemers. Dit laatste hoeft geen probleem te zijn, er bestaan leefgemeenschappen waar alles open en vrij is, zonder veel visie en afspraken en waar iedereen doet wat hij of zij wil. Voor sommigen kan zo'n community werken, het hangt af wat de behoeften en intenties zijn. Bij de Rivendell groepen hadden we van meet af aan een rode draad die ons verbond: de boeken van Anastasia. Iedere deelnemer kende de boeken en de ideeën waardoor de visie vrij makkelijk was op te stellen en door iedereen aanvaard én gedragen kon worden. Op deze pagina kun je het oorspronkelijke visiedocument van de eerste Rivendell groep lezen.
- Visie of droom. Dit is de gedeelde, gemeenschappelijke toekomst die de groep wil creëren. Een voorstelling van wat mogelijk is met dit project en wat de motivatie is om een gemeenschap te vormen. Het zijn de antwoorden op de wie, wat en waarom vragen van het project. Dit document wordt best in de tegenwoordige tijd opgesteld, alsof het op dit moment gebeurt.
- Visie Statement. Dit is de korte versie van de visie. Het is een heldere, beknopte beschrijving van de groepsvisie en missie (en soms haar doelen) in ongeveer 20 tot 40 woorden. Het belichaamt dezelfde energiekwaliteit als de visie en werkt als een lens om de groepsenergie te focussen. Het is makkelijk om te onthouden en het drukt de kernboodschap helder en duidelijk uit: dit is waar het bij ons om draait.
- Missie of plan. Dit document drukt de visie in concrete en duidelijke termen uit. Het beschrijft wat de groep fysiek en energetisch wil doen en bereiken. Het verschil tussen visie en missie aan de hand van een voorbeeld. Een gemeenschap heeft als visie: 'een wereld waar Mensen op een eigen zelfvoorzienend familiedomein wonen'. De missie om dit concreet te maken kan dan zijn: 'een voorbeelddorp bouwen waar de bewoners op familiedomeinen wonen en hun kennis en expertise delen met de wereld'.
- Waarden. Dit zijn de gedeelde waarden, kenmerken en grondslagen waarop de gemeenschap zich baseert om visie en missie uit te voeren en om het samenleven met elkaar te definiëren. Enkele voorbeelden van kenmerken en waarden: duurzaamheid, eenvoud, geweldloosheid, natuurbehoud, transparantie, dienstbaarheid, eerlijkheid, openheid,...
- Belangen en interesses. Deze komen voort uit de waarden en zijn de tools en doelen waar de gemeenschap mee bezig is en belangstelling voor heeft, zoals permacultuur, compostering, voedselbossen, verbindende communicatie,...
- Strategie. Dit gaat over de manier waarop bepaalde doelen (zoals het bouwen van een gemeenschappelijke ruimte of de financiering van het project) binnen een bepaalde tijd kunnen verwezenlijkt worden. In plaats van wie, wat, waarom gaat het nu over de vragen hoe, waar en wanneer. Als voorbeeld: stel dat er 50.000 euro gevonden moet worden voor verbouwingen aan het gemeenschapsgebouw dan kan een strategie zijn om dat via crowdfunding, workshops en donaties te doen en te kiezen voor goedkope werkkrachten zoals vrijwilligers.
- Statuten. Dit zijn de formele documenten die dienst doen om officiële verenigingen op te richten via de notaris, zoals de vennootschap die de aankoop van het land doet of de stichting die de gemeenschap vertegenwoordigt.
- Huishoudreglement. Dit zijn de afspraken die de bewoners samen opstellen betreffende het dagelijkse leven. Dit kunnen afspraken zijn rond lawaai(overlast), bezoekers, dieren, netheid, straling en gsm gebruik, druggebruik,...
Binnen het thema visie zijn er twee belangrijke peilers waar alle leefgemeenschappen een akkoord dienen over te vinden. Een beslissingsprocedure die door iedereen aanvaard en gedragen wordt en een instap/uitstap procedure.
Beslissingen nemen
-
Consent. Alle
beslissingen worden genomen door consent (toestemming). Zonder toestemming
van alle deelnemers wordt geen beslissing genomen. Zo krijg je heldere
besluiten die door alle betrokkenen gedragen worden. Consent betekent dat er
geen bezwaar is tegen een te nemen beslissing en er dus toestemming wordt
gegeven. Een bezwaar dient gemotiveerd te worden aan de hand van valabele
argumenten. Er kunnen ook beslissingen genomen worden op een andere manier
dan consent (democratisch, autoritair, orakel,...) op voorwaarde dat het
besluit daartoe wel via consent is genomen. Consent is geen consensus, want
je hoeft het niet helemaal eens te zijn met een besluit om je toestemming te
geven (bij consensus wel). Zolang je bezwaren maar niet overwegend zijn. Het
consent is ook geen recht van veto, maar het recht van argument. Bij consent
beschikt iedereen over hetzelfde middel om invloed uit te oefenen op een te
nemen beslissing.
-
Kringorganisatie.
Een kring is een groep personen die verantwoordelijk is voor het realiseren
van een gemeenschappelijke doelstelling. Er wordt samen gekomen in een
cirkel en met respect voor de ander. In een cirkel is er met iedereen
oogcontact (heel belangrijk) en is de afstand tot het centrum voor iedereen
hetzelfde. Er is dus gelijkwaardigheid, ook bij de besluitvorming. Dit is
totaal anders dan bij democratie, waar een meerderheid beslist, en er dus
altijd ontevreden en niet gehoorde personen zijn.
-
De taken worden verdeeld zonder mandaat. Het verkiezen van personen gebeurt uitsluitend via consent (ook van de
betrokken persoon) en na een open discussie. Zo krijgt de juiste persoon de
juiste taak op het juiste moment. Wanneer een taak of rol moet ingevuld
worden (secretaris, schrijver van dossier, terreinzoeker,...het kan van
alles zijn), dan kiest iedere deelnemer een persoon uit die volgens hem/haar
deze rol het beste kan vervullen. De keuze wordt gemotiveerd in positieve
bewoordingen. Dus nooit: Piet kan geen secretaris zijn omdat...Maar: Piet is
volgens mij de beste secretaris omdat...
-
Dubbele koppeling.
Vooral interessant bij meerdere kringen. Wanneer (in een organisatie bvb.)
verschillende cirkels actief zijn, zoals directie, ondernemers, arbeiders,
bedienden,...dan wordt uit iedere groep een lid gekozen om in de andere
groepen te zetelen en in gelijkwaardigheid mee te beslissen en ook
omgekeerd. Dus iemand uit de directiecirkel zetelt in de arbeiderscirkel en
omgekeerd.
-
Er ontstaat een grote betrokkenheid, toewijding, openheid en
verantwoordelijkheid bij de deelnemers. Er is maximale medezeggenschap.
-
Er wordt ruimte gemaakt voor (respectvolle) communicatie, zowel horizontaal
in de eigen kring als verticaal tussen de verschillende groepen.
-
Door aan alle betrokkenen gelijkwaardigheid te garanderen binnen een kring,
ontstaat een veilige ruimte om creatief en positief gericht te zijn.
- De manier van verkiezen bekrachtigt de Mensen en stimuleert hen om hun talenten, vaardigheden en kennis te delen en te vermeerderen.
Instap en Uitstap procedure
De gouden regel hier is: maak het moeilijk om aan te sluiten en makkelijk om het project te verlaten. Er zijn twee verschillende situaties: de voorbereidende fase en de actieve gemeenschap. Tijdens de voorbereiding van het project is er meestal een kerngroep die het hele traject doorloopt voorafgaand aan de eigenlijke start. Dit traject omvat dingen als: deelnemers vinden, vergaderen, visie schrijven, financiering in orde brengen, administratie in orde brengen, zoektocht naar geschikte domeinen, verhuis voorbereiden, aankoop van het dorp, en uiteindelijk van start gaan. Aansluiten bij de kerngroep kan na goedkeuring door de andere leden en het aanvaarden/begrijpen van de visie.
Eenmaal de gemeenschap effectief gestart is en er nog plaats over blijft op de site voor nieuwe deelnemers, gebeurt het aansluiten vaak via een procedure. Men doorloopt dan soms eerst een proefperiode van enkele maanden tot zelfs een jaar. Dit is zowel handig voor de nieuwkomer (die dan alvast kan proeven van de dagelijkse gang van zaken en tijd krijgt om kennis te maken met de bewoners) als voor de vaste bewoners (die zo de nieuwe potentiële bewoner goed leren kennen). Na de proefperiode wordt dan door iedereen samen en unaniem beslist over toetreding of afwijzing. Vaak is er ook instapbedrag te voldoen door de nieuwe bewoners. Door het wat moeilijk te maken om aan te sluiten, voert men in feite een soort selectie uit om de nieuwkomers te toetsen op engagement. Aan de andere kant dient men het de bewoners makkelijk te maken om een gemeenschap te verlaten. Want iemand die eigenlijk weg wil maar niet kan (vanwege financiële contracten met de gemeenschap of sociale banden bvb.) zou voor spanning en conflicten kunnen zorgen. De financiële instap- en uitstap bedragen en regelingen worden vastgelegd in de statuten van de vereniging die de gemeenschap opricht.
2. Financieel
De tweede peiler/valkuil is het financiële aspect. Hier zijn verschillende
uitdagingen en steeds weer blijkt dat geld een gevoelig thema is wat voor heel
wat discussie en moeilijkheden zorgt. Er zijn alvast 3 verschillende grote
onderdelen bij het financieren van een project: de aankoop van het vastgoed,
de financiering van de infrastructuur en het dagelijks leven en werken in de
gemeenschap.
A. Aankoop van het vastgoed
Om het kapitaal samen te krijgen voor aankoop van het vastgoed (boerderij,
grond, camping, kasteel,...) bestaan verschillende pistes. Het probleem is dat
de kandidaten binnen een groep vaak niet over dezelfde geldbedragen beschikken
om te investeren. Sommigen hebben veel geld ter beschikking, anderen hebben
niets. Een gelijke en vaste instapsom voor iedereen lijkt de meest eerlijke en
logische keuze, maar daarmee sluit men sommige Mensen uit van deelname. Het
hangt ook af van de totale aankoopprijs (vastgoed + notaris + taksen), hoe
hoger die ligt, hoe meer deelnemers wellicht nodig zijn om het geld samen te
krijgen. Tenzij iedereen in de groep heel rijk is (wat nooit het geval is).
Sommigen groepen starten een crowdfunding campagne of gaan een lening aan om
de aankoop te financieren. Een lening is riskant omdat de druk om maandelijks
af te betalen stress en onzekerheid brengt, met name tijdens de kwetsbare
periode van pionieren en opstarten.
Er is ook een verschil tussen de opstartgroep en de deelnemers die pas later
instappen. De opstartgroep zijn de Mensen (of soms 1 persoon) die het hele
project lanceren, financieren en beginnen. Later (soms jaren later) kunnen of
zullen nog andere Mensen willen aansluiten en instappen (indien er voldoende
plaats en mogelijkheden zijn uiteraard). Deze deelnemers betalen dan een
bepaald instapbedrag, deze geldsom komt ten goede aan het project
(herstellingen, taksen, onderhoud, afbetaling leningen, enz.). Het
instapbedrag verschilt van project tot project en wordt ook bepaald door wat
je ervoor in ruil krijgt (aandelen, een woonplek,...).
B. Financiering van de infrastructuur
C. Leven en werken op het dorp of in de gemeenschap
Hoe voorzie je in jouw levensonderhoud als bewoner van een gemeenschap? Want er is altijd nog (wat) geld nodig om dingen te betalen waarin je niet zult kunt voorzien. En wordt er
van de bewoners een bepaalde bijdrage (geld, arbeid en tijd) verwacht aan de
gemeenschap. Ook hier zijn tal van mogelijkheden afhankelijk van de
projectkeuze. Bij een commune of ashram worden alle persoonlijke inkomsten en
uitgaven door de gemeenschap geregeld. Er is geen persoonlijk (geld)bezit.
Daar staat tegenover dat de bewoner in ruil 'gratis' kan wonen, eten en leven
maar ook dagelijks meehelpt en meewerkt aan het instand houden van de
gemeenschap. Het andere uiterste zijn de Anastasiadorpen waar iedere familie
zelf volledig verantwoordelijk is voor inkomsten en levensonderhoud. Wel
worden alle gemeenschappelijke uitgaven (taksen, belastingen, verzekeringen,
onderhoud van wegen, herstelling van gemeenschappelijke ruimten,...) door
iedereen samen gedragen. Soms wordt daarvoor aan iedereen een maandelijks
geldbedrag gevraagd wat dan in de gemeenschapskas komt. Maar alles wat betreft
eigen woonunit, perceelinrichting en persoonlijke inkomstenbron blijft de
verantwoordelijkheid van het gezin of van de bewoner.
Financieringsoverzicht
3. Administratie
4. De schaduw
De vierde peiler/valkuil is de persoonlijkheid (ego-perikelen). Een leefgemeenschap bestaat uit een bonte groep Mensen die elk hun eigen persoonlijkheid, temperament en karakter meebrengen en ook (soms zware) energetische en mentale bagage uit het verleden meedragen. Iedereen heeft een eigen verhaal en dat zit soms vol angsten, teleurstellingen, mishandeling, schaamte, verdriet, pijn,... Dit zorgt gegarandeerd voor confrontaties, discussies, uitdagingen, triggers, projecties, wrevel en zelfs onenigheid en ruzies. In wezen hoeft dit geen probleem te zijn wanneer de deelnemers bereid zijn tot zelfreflectie, heling en schaduwwerk (= het onderzoeken van je duistere kant en werken aan het zichtbaar maken van dingen die je, bewust of onbewust, ‘achter slot en grendel’ hebt gezet). Men dient bereid te zijn om aan ' zichzelf te werken' want uiteindelijk draagt iedereen grote of kleine kwetsuren en trauma's mee. En die kunnen sneller getriggerd worden wanneer men samenleeft met anderen. Eckhart Tolle noemt dit het 'pijnlichaam'. Op alle ecodorpen worden technieken en methoden aangeleerd en toegepast om tot een harmonieuze interactie en levensstijl te komen. Eén van de allerbelangrijkste is zonder twijfel 'verbindende communicatie' ontwikkeld door Marshall Rosenberg. Mocht iedereen dit als kind en jongvolwassene meekrijgen dan waren er veel minder misverstanden en ruzies op de wereld.
Andere bekende technieken zijn The Work (Byron Katie), Spiegelogie (Willem de
Ridder), EFT, schaduwwerk, kunstzinnige therapie,... Het samenkomen van verschillende Mensen, elk met hun unieke
eigenheid, kan net een meerwaarde betekenen en de diversiteit van de
gemeenschap vergroten indien iedereen bereid is tot innerlijk werk. Soms zijn
Mensen evenwel zo diep getraumatiseerd (narcisme, psychosen, verslavingen,
agressie,...) dat samenleven met hen onmogelijk is. Zo iemand kan de hele boel
verzieken voor iedereen en heeft in feite professionele begeleiding en hulp
nodig die de gemeenschap niet (altijd) kan bieden.
Trauma- en conflicthantering
In een wereld die bol staat van social media, instagram en selfies hebben we
de neiging om enkel onze mooie en succesvolle kant te laten zien. De
ongewenste, onbekende en donkere stukken uit onze persoonlijke en collectieve
geschiedenis worden vaak onderdrukt en niet geleefd. Maar ieder Mens is een
prachtige combinatie van licht en donker, een mengeling van schoonheid en
pijn, een eenheid van het bekende bewuste en het onbekende onbewuste. Zowel de
lichtkant als de schaduwkant zijn een integraal deel van het geheel. Werken
aan de persoonlijke en collectieve schaduwen maakt deel uit van het proces van
bewustwording en het veranderen/transformeren van de wereld en onszelf.
De donkere schaduwkant wordt vaak als 'negatief' gezien en er is de neiging om de minder gewenste aspecten van de persoonlijkheid af te wijzen, te ontkennen, te onderdrukken of te verwerpen. Maar in deze schaduwen zitten fundamentele energieën opgeslagen die nodig zijn om terug 'heel' te worden. Het mooie maar ook confronterende is dat de schaduwkant vaker kan 'getriggerd' worden wanneer Mensen samen leven en wonen, bijvoorbeeld op een ecodorp. Schaduwwerk is het bewuste werk om te kijken naar wat we 'niet willen zijn' of naar wat we ontkennen, dus om te kijken naar die delen in onszelf die we willen vermijden of waar we blind voor zijn. Maar door iets te vermijden, verdwijnt het niet, het blijft nog steeds deel van de psyche en wordt onbewust geleefd. Bewust worden van al die aspecten in de ziel betekent dat we het vermogen krijgen om het volledige zelf op een constructieve manier te leven. Er bestaan vele methoden en manieren om schaduwwerk te doen: therapie, dans, afzondering, mediatie, proceswerk, familie opstellingen, theater, lichaamswerk, massage,...We staan even kort stil bij enkele bekende technieken om harmonieuze relaties binnen een groep te krijgen.
1. Verbindende Communicatie
Geweldloze of verbindende communicatie werd ontwikkeld door Marshall Rosenberg en is een uitstekende tool en vaardigheid om conflicten te voorkomen en op te lossen, om helder en bewust te communiceren en om relaties te helen. Zijn (terechte) overtuiging was dat
oordelen (denken in goed of fout) geweld creëert tussen Mensen. In plaats van te blijven steken in oordelen, is het belangrijk om de gevoelens en
behoeften die eronder liggen te ontdekken. Het is daarom van belang om veel aandacht te besteden aan zelfreflectie en mededogend contact
maken met jezelf. Zo leert men verantwoordelijkheid nemen voor de eigen gevoelens en daarmee samenhangende behoeften. Door verbinding te maken met
je (echte) behoeften, richt men zijn handelen op wat goed voelt en kan men via een verzoek zijn
behoefte aan de ander kenbaar maken.
Verbindende communicatie gaat dus over 'in verbinding zijn'. In
verbinding met de gevoelens en behoeften van jezelf én van de ander. In die
verbinding ontstaat helderheid en ruimte voor mededogen en empathie. Waardoor
het makkelijker wordt om zowel je eigen behoeften als die van de ander te
vervullen. Verbindende communicatie moedigt aan ons te richten op wat wij
waarnemen, hoe we ons voelen, wat onze onderliggende
behoeften zijn en wat ieder graag zou willen dat er gebeurt.
Typische communicatie valkuilen zoals (ver)oordelen, roddel, kritiek en
reacties vanuit het ego worden vermeden. Meer harmonie, duidelijkheid en
succesvol omgaan met elkaar zijn het resultaat. De bouwelementen van het geweldloze communicatiemodel zijn:
- Waarnemen: objectief en neutraal waarnemen zonder invullen, zonder oordeel.
- Gevoelens: hoe we ons voelen bij die waarneming (dus niet hoe we denken), en die gevoelens herkennen, erkennen en uitdrukken.
- Behoeften: verantwoordelijkheid nemen voor jouw gevoelens.
- Verzoeken: concrete actie (verzoeken) voorstellen die het leven verrijken (geen eis noch verplichting).
Hier is wat meer toelichting aan de hand van 2 symbolisch gekozen dieren: de oordelende jakhals en de giraf als landdier met het grootste hart.
A. Waarnemen versus interpreteren en oordelen.
De jakhals maakt voortdurend interpretaties van hetgeen hij ziet en hoort. Deze interpretaties zijn gebaseerd op zijn eigen referentiekader en zijn eigen ervaringen. Wanneer zijn interpretaties niet overeenstemmen met de intenties en gedachtewereld van de ander, zal de ander zich niet begrepen voelen. Wanneer de jakhals hier ook nog een portie oordelen over de ander aan toevoegt, is de kans op strijd aanzienlijk.
De giraf neemt objectief waar wat er gebeurt. Hij communiceert deze waarnemingen open en liefdevol naar de ander, en is benieuwd of de ander zijn waarnemingen herkent. Er ontstaat een gesprek dat is gebaseerd op wederzijds respect en betrokkenheid.
B. Gevoelens versus quasi-gevoelens.
De giraf vertelt open en eerlijk hoe hij zich voelt. Gevoelens kunnen krachtig aangeduid worden door middel van één woord uit de categorie Bang, Boos, Blij of Bedroefd. Hoe meer woorden gebruikt worden, hoe onduidelijker de communicatie. Door open en direct te zeggen hoe je je voelt, word je sterk in je kwetsbaarheid. Het is vaak een ontwapenende manier van communiceren.
De jakhals doet alsof hij zijn gevoelens deelt, maar in feite vertelt hij zijn oordelen. Rosenberg noemt dit daarom quasi-gevoelens. Het is communicatie met een erg vervelende bijsmaak. De ander wekt de (valse) indruk dat hij zich kwetsbaar opstelt, maar deelt in feite een dreun uit. Wanneer iemand bijvoorbeeld zegt: 'Ik heb het gevoel dat jij deze opdracht niet aankunt.', zeg hij eigenlijk: 'Ik vind jou niet gekwalificeerd voor deze opdracht.'
C. Behoeften versus verwijten.
Gevoelens zijn een signaal van de onderliggende behoeften. Behoeften zijn, veelal onbewust, een sterke drijfveer in ons handelen. De giraf is alert op zijn eigen behoeften en op de behoeften van de ander, en communiceert hierover. Communiceren over je behoeften vergroot het wederzijds begrip. Zeker wanneer het gaat over ‘negatieve’ gevoelens, kan het zoeken naar de onderliggende behoeften zeer ontwapenend werken.
De jakhals laat zich leiden door zijn (negatieve) gevoelens en emoties. Deze ontaarden gemakkelijk in verwijten. Je verwijt de ander dat hij niet in jouw behoeften voorziet. Soms zijn we bereid om de ander tot in den treuren te blijven bevechten, meestal omdat we willen dat de ander ons ziet, hoort, respecteert,...behoeften die niemand vreemd zijn.
D. Verzoeken versus eisen.
De jakhals eist van de ander dat hij zich gedraagt volgens zijn normen, en vooral op zo’n manier dat de ander in zijn behoeften voorziet. Dit maakt de ander onvrij in zijn handelen. De kans is groot dat de wederzijdse irritaties en oordelen groeien.
De giraf is open en eerlijk over zijn gevoelens en behoeften en doet van daaruit een verzoek aan de ander. Hierdoor is de ander vrij om te kiezen of hij aan het verzoek wil voldoen of niet. Wanneer je een verzoek doet aan een ander, bestaat altijd het risico dat deze jouw verzoek niet inwilligt. De kunst voor de giraf is om hier met compassie en respect voor zichzelf en de ander mee om te gaan.
Verbindende communicatie vraagt alvast veel oefening en het aanleren van nieuwe communicatie technieken. Er worden regelmatig workshops aangeboden en op YouTube zijn tal van video's te vinden. Bijna alles wat we doen of niet doen, of alles wat we zeggen of niet (durven) zeggen, ontstaat omdat we een behoefte willen vervullen. De intentie van verbindende communicatie is om, doordrongen van dit besef, steeds meer te luisteren, te spreken en te leven vanuit verbondenheid met en respect voor eigen en andermans behoeften.
Verbindende communicatie is gericht op alle intermenselijke relaties. Hoewel de methode niet specifiek toegespitst is op de relatie tussen ouder en kind, zijn ondertussen ook concepten ontwikkeld over opvoeding. Sura Hart en Victoria Kindle Hodson schreven hun boek 'Respectful parents, Respectful kids'. Belangrijke uitgangspunten uit het boek zijn: het vermijden van dwang en destructieve taal. Door het geven van wederzijds respect, emotionele veiligheid en een diep vertrouwen, nodigt men het kind uit tot openheid en samenwerking en bouwt men aan een goede, langdurige relatie met het kind. Justine Mol schreef o.a het boek: 'Opgroeien in vertrouwen'. Hierin werkt ze het thema 'straffen en belonen' uit, waarin ze stelt dat zowel straffen als belonen een vorm van oordelen is. Beiden ondermijnen de innerlijke motivatie van het kind. In het boek beschrijft ze alternatieven waardoor kinderen nieuwsgierig en open blijven en hun zelfvertrouwen kan groeien.
Meer info:
° Geweldloze Communicatie – Verbindend, ontwapenend, doeltreffend communiceren
° Marshall Rosenberg - Non Violent Communication (Full San Francisco Workshop) 03:05:37
° Marshall Rosenberg - Workshop 08:20:46
° Verbindende Communicatie - Erwin Tielemans (PDF 11 pag)
° Verbindend communiceren met kinderen
The Work (ontwikkeld door Byron Katie) bestaat
uit vier vragen die, zodra je ze toepast op een specifiek probleem, je in
staat stellen datgene wat jou dwarszit in een totaal ander licht te zien. Zoals
Katie opmerkt: 'Het is niet het probleem wat ons lijden veroorzaakt, het is
onze gedachte over dat probleem.' Een gespannen, onaangenaam gevoel is het
resultaat van een gedachte. We hebben een gedachte, krijgen een gevoel en
reageren daar dan op. In een poging deze onaangename gevoelens te veranderen,
zoeken we oplossingen buiten onszelf (sport, eten, alcohol, drugs, liefdeloze
sex, shoppen, gokken,...). Maar we kunnen ook ons denken onderzoeken, het
gevoel bij de wortel aanpakken en van binnenuit een verandering aanbrengen.
Orde neemt de plaats in van chaos. Die chaos in ons hoofd is het gevolg van
hechten aan een idee dat niet waar is, waaraan we vasthouden en waarvan we
denken dat het waar zou moeten zijn. Totdat we het onderzoeken, kan dat idee
ons nog veel meer pijn bezorgen. Het onderzoek (The Work) brengt iedere keer
weer vrede en vrijheid. The Work kan helpen om: al je relaties radicaal te verbeteren; te begrijpen
dat de wereld een veilige en liefdevolle plek is; te
leren van je lichaam te houden; er op te vertrouwen dat
de realiteit altijd zachter is dan jouw verhaal erover; jouw denken en al je gedachten zonder angst te begrijpen; en te luisteren naar en te leren communiceren met anderen op een liefdevolle,
eerlijke, effectieve en onbevreesde manier. Leer zelf deze
krachtige methode toepassen met de instructies uit dit kleine boekje 'Het
einde van lijden'.
Dancing Rabbit |
Tips & aanbevelingen
Hier zijn nog wat tips en goede raad uit de ervaring van honderden
ecoprojecten wereldwijd.
1. De Mensen zijn altijd de basis en het vertrekpunt van een project. Geschikt land vinden, geld samen krijgen, administratie op orde brengen, de gemeenschap opstarten, bouwen en tuinieren, samenleven,...al die dingen zijn haalbaar voor een groep Mensen met een gemeenschappelijke visie en echte betrokkenheid. Een sterke visie, een goede planning, een stevige aarding, en een groot doorzettingsvermogen zijn de vier kwaliteiten die een project zullen laten slagen. Bij sommige projecten gaat het sneller dan bij andere, geduld is dus een mooie zaak. Bepaal eerst en vooral en allemaal samen de missie en grondvisie. Trap niet in de val om overhaast naar land te zoeken nog voor de groepsidentiteit en de dorpsvisie duidelijk zijn. Bespreek alle onderwerpen met elkaar, zowel de valkuilen als mogelijkheden, zowel theorie als praktijk, zowel het papierwerk als de menselijke kant.
2. Breng een sterke, sympathieke en gemotiveerde
kerngroep samen van Mensen met complementaire vaardigheden en
kennis die zich ertoe verbinden om vijf jaar lang en met
200% engagement het project uit te bouwen. Leer om elkaar te
respecteren en om voor elkaar te zorgen, gebruik
verbindende communicatie om met elkaar om te gaan. Tolereer
geen onopgeloste negatieve conflicten, wees bereid om van mening te verschillen en toch te blijven houden van
elkaar. Neem tijd om elkaar te leren kennen, niet alleen tijdens de vele
vergaderingen en samenkomsten maar ook op hartniveau. Organiseer vaak leuke momenten (samen muziek maken, dansen, mediteren,
wandelen, andere projecten bezoeken, inspirerende films kijken,…). Er ontstaan
verbindingen tussen de bewoners op mentaal, emotioneel en
spiritueel vlak.
3. Wees niet gehaast, maar wees wel volhardend en zet
stap voor stap door. Er is veel te doen, te bespreken, te ontwerpen, te
bezinnen, te vergaderen, te ont-moeten. Iedereen doorloopt
een heel proces, zowel uiterlijk en praktisch, als innerlijk en theoretisch. Neem je tijd.
Wees flexibel qua locatie en land. Begin nu al op de plaats waar
je bent met het leven wat je straks op de gemeenschap wilt leven.
4. Zorg voor een duidelijke en heldere financiële structuur. Geld is een belangrijk en heel gevoelig thema. Bedenk een eerlijke en solidaire manier om iedereen een kans tot deelname te geven. De volgorde is: eerst de Mensen – dan de visie – dan het geld. Maak niet de fout om de visie aan te passen of zware compromissen te sluiten omdat een rijke kandidaat of sponsor dit vraagt. Hoe minder geld in de groep, hoe creatiever men dient te zijn. Zoek naar creatieve manieren om potentiële financieringsproblemen op te lossen maar die wel de basisvisie respecteren.
5. Kies een beslissingsprocedure waar iedereen mee instemt. Doe dit heel vroeg, van bij het begin van het project. Mogelijkheden zijn: consensus, consent, sociocratie. Maak schriftelijke documenten over alles wat beslist wordt zodat er geen discussie of verwarring mogelijk is. Conflicthantering is prioritair. Neem voldoende tijd om interpersoonlijke conflicten en ruzies op te lossen, zowel tijdens de opstartfase als later tijdens het dorpsleven. Roep desnoods de hulp in van een externe en neutrale bemiddelaar. Innerlijk werk en schaduwwerk zullen noodzakelijk zijn, samenleven met elkaar triggert allerlei patronen en blokkades (pijnlichaam of ego). Dit kan vervelend zijn maar ook helend voor wie bereid is tot introspectie en zelfopvoeding. Kies technieken en methodes om hiermee om te gaan. Hier zijn enkele mogelijkheden om de groep te begeleiden naar meer bewustwording en het project te helpen realiseren: Verbindende Communicatie (Marshall Rosenberg), Spiral Dynamics, Katie Byron (The Work), Dragon Dreaming, Sociocratie, Energiewerk, Spiegelogie (Willem de Ridder), Schaduwwerk, Holacracy, Ubuntu, Kgotla, Ikigai,...
6. Hou iedereen van de groep op de hoogte van de ontwikkelingen zodat ze het overzicht kunnen bewaren. Creëer mogelijkheden waardoor de (nieuwe) deelnemers op een informele en boeiende manier kunnen leren over de 3 belangrijke aspecten van een leefgemeenschap: sociaal, economisch en ecologisch. Maak tijd om iedereen te horen en alles uit te leggen. Luister naar iedereen. Ook naar de kinderen. Niet elke nieuwe deelnemer zit dadelijk op dezelfde lijn en snapt de bedoeling, toch kunnen ze ook nieuwe energie en inzichten brengen en zo de oprichtende kerngroep helpen en inspireren. Begin met het vertellen van verhalen aan elkaar. Je hoeft geen 10 jaar te wachten om herinneringen te delen. Begin zo vroeg mogelijk met jullie eigen rituelen en laat ze tot bloei komen.
7. Bezoek samen allerlei bestaande projecten zoals permacultuur tuinen, voedselbossen, ecodorpen, co-housing projecten, familiedomeinen, tiny houses, doe-het-zelf experts, kunstenaars, ambachtsmensen,...ter inspiratie, lering en vermaak. Ga uiteindelijk samen op zoek naar een geschikt terrein. Hierbij zijn verschillende parameters van belang: landkeuze, regio, ligging, prijs, waterbronnen, rivier, omgeving, bereikbaarheid, klimaat, grondkwaliteit, groene burgemeester,...en nog vele andere. Wees soepel en hou niet vast aan een vooropgestelde keuze. In sommige landen is een ecodorp makkelijker te realiseren dan in andere (qua wetgeving, vergunningen en officiële toestemming).
8. Wees integer en pragmatisch maar wees ook alert dat streng idealisme het project niet verlamt en laat stagneren. Nieuwe deelnemers die niet de tijd nemen om de visie van de gemeenschap helemaal te begrijpen en te integreren of die een heel andere visie hebben, kunnen soms de gemeenschap uitdagen, ondermijnen en aanvallen. Blijf dan sterk, geconcentreerd, liefdevol en vergevingsgezind. Werk aan het verbeteren van de selectieprocedure om deelnemers met een bepaalde mate van emotionele en mentale volwassenheid aan te trekken. Maar leer ook om los te laten wanneer de tijd rijp is. Het leven is verandering, wees flexibel genoeg om mee te gaan met stroom.
9. Werk samen met de officiële instanties, communiceer
met de lokale bevolking in de regio. Wees open en transparant naar
elkaar en naar de buitenwereld. Bouw een groot netwerk van
sympathisanten en vrienden op. Schenk aandacht aan
gemeenschapsvorming, kom regelmatig samen (ook later als dorpsbewoners). Neem het engagement en
de verantwoordelijkheid om het dorp levend te houden. Hou vertelavonden waar
iedereen zijn ervaringen en gevoelens kan delen.
10. Gebruik permacultuur technieken om het dorp en het familiedomein te ontwerpen. Het dorp is tegelijkertijd een boerderij, een school, een woonplaats, een werkplek, een experimenteer ruimte, een veilige haven en een plaats van schoonheid en wilde natuur. Wees bereid om scholing en studie te volgen wanneer nodig. Voorzie eventueel een budget om trainingen en workshops te volgen in verbindende communicatie, vergaderen, conflictoplossing, permacultuur-ontwerp, grondwerken en bouwvaardigheden.
11. Waardeer anderen, ook als ze het niet verdienen. Ga er van uit dat iedereen steeds naar beste
vermogen handelt en spreekt. Motiveer anderen en toon zelf het
goede voorbeeld. Spreek positief over anderen, vermijd ten allen
tijde geroddel en kwaadsprekerij. Bewaak de groepsidentiteit en
de leefbaarheid van het dorp. Maak het moeilijk om aan te
sluiten, werk met een proefperiode waarin de nieuwe potentiële
bewoners eerst enkele maanden op het dorp komen helpen als vrijwilliger.
12. Maak vaak tijd om te vieren, te feesten, om creatief samen te zijn (muziek, dans, kunst, toneel,...). Zorg voor een positieve vibe, lach vaak en beschouw humor en vreugde als een cruciale factor (want dat is het). Zorg voor een goede en sterke gezondheid. Ga niet over je grenzen, bewaak je fysieke, mentale en emotionele balans.
13. Mijd en negeer alle negatieve personen die je
allerlei twijfels en angsten aanpraten en niet geloven in jouw droom. Meestal
projecteren ze hun eigen angsten, bezorgdheden, wantrouwen en jaloezie op jou.
Afbreken en kritiek spuien is makkelijk en leidt nergens naar. Vertrouw op
jezelf, luister naar je intuïtie en volg je hart. Altijd.
En altijd betekent echt altijd. De mind is namelijk
geprogrammeerd met leugens en is het belangrijkste middel waardoor de matrix
in stand wordt gehouden. Als we echt een nieuwe wereld willen, dan dient het
hart (liefde) de leiding te nemen. Altijd en overal.
14. Bij de dagelijkse omgang met elkaar kun je volgende aanbevelingen ter harte nemen. Spreek altijd voor jezelf in plaats van te generaliseren en 'wij' te gebruiken. Neem je eigen verantwoordelijkheid. Wees authentiek. Beleef je eigen ervaring en respecteer ook de ervaring van de ander, iedereen heeft een unieke perceptie op het leven en dat maakt het samenzijn net zo boeiend en divers. Oordeel niet, maar wees eerder nieuwsgierig naar de visie van anderen. Ga niet uit van veronderstellingen, als je een verhaal of een situatie niet (volledig) kent, vul het dan niet zelf in met je eigen verhalen. Wees transparant, open, ontvankelijk en kwetsbaar. Zie de feedback die je krijgt van anderen als een spiegel voor patronen in jouw innerlijke wereld. Wees dankbaar dat je gewezen wordt op je eigen schaduwen. Nooit roddelen, het lost niets op en het verziekt de energie. Wees niet bang voor een confrontatie. Uitdagingen zijn de ruwe ingrediënten voor onze groei en door ze stevig tegemoet te zien maken we ruimte voor collectieve evolutie. Wees open naar anderen over jouw proces en jouw uitdagingen, zeker wanneer anderen er door beïnvloed worden. Wees integer en neem 100% verantwoordelijkheid voor je gedachten, woorden en handelingen. Focus op de oplossingen, in plaats van problemen. Neem initiatief en voel je betrokken. Wees bereid tot zelfontwikkeling en innerlijke heling.
Epiloog- ECONOMIE: menselijk, solidair, lokaal, kleinschalig, gedragen door de bewoners zelf, persoonlijk ondernemerschap, alternatieve geldsystemen, voedende en circulaire systemen, verantwoordelijke consumptie,...
- SOCIAAL: samenwerking, solidariteit, verbinding, vertrouwen, traditionele wijsheid, het leven vieren, levenslange educatie, gezondheid, heling, conflict resolutie, sociocratie, groepsbeslissingen, hartsgesprekken, forum, verbindende communicatie, gemeenschapsvorming, holistische geneeskunst,...
- ECOLOGIE: permacultuur, zelfvoorziening, heling en herstel van de planeet, duurzaamheid, biodiversiteit, groen wonen en leven, hernieuwbare energie, wateropvang, zero waste, recyclage,...
- CULTUUR: tradities eren, diversiteit eren, evenwichtige strategieën, wijsheid, innovaties, kunst, visie, reconnectie met de natuur, zelfreflectie, mindfulness, meditatie,...
Er komen dus zonder twijfel een boel hoogtechnologische innovaties aan (smart
cities, robotica, ruimte exploratie, nanotechnologie en vele andere ontwikkelingen) maar ook
groepen die zich willen verbinden en samen leven in harmonie en
broederlijkheid. Er zullen dus nieuwe vormen van 'ecodorpen', intentionele gemeenschappen en duurzame
steden ontstaan waar materiële en spirituele technologie wellicht samengaan.
Hoe die Aquarius ecodorpen en steden er mogelijks gaan uitzien, is nog wat
koffiedik kijken. Maar er zijn toch al enkele voorbeelden en denkpistes. Er komen
smart cities, dat is zeker, volledig geautomatiseerde steden die gestuurd en
gecontroleerd worden door A.I. dankzij 5G en IoT (Internet of Things). Heel
wat grootsteden zijn trouwens nu al goed op weg om robotica, camera's en
technologie te integreren in hun straatbeeld en dagelijkse werking. Er liggen nieuwe uitdagingen voor ons. We dienen als mensheid te kiezen
voor morele techniek en een zuivere wetenschap die ten goede komt aan
allen. En we dienen ook toe te zien dat we ondertussen de connectie met
de menselijke essentie, met de natuur, met onszelf en met elkaar niet verliezen. Want
het gevaar van de komende technocratische maatschappij ligt net in het
feit dat mens zijn volledig ondergeschikt wordt aan toestellen,
high tech en artificiële intelligentie. Hier ligt een kans voor de ecodorpen en leefgemeenschappen van de toekomst die een evenwicht vinden tussen (morele en spirtuele) technologie en een menswaardig welzijn in harmonie met de natuur en met elkaar.
Tot slot en zoals steeds, time for music, ditmaal 4 favoriete en prachtige (trage) nummers uit de glorieuze eighties.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten