Welkom dierbare lezers,

het bijhouden van een weblog (naast
de Rivendell website) heeft een drievoudige bedoeling.

  • Verslag uitbrengen van ervaringen en avonturen tijdens mijn reizen.
  • De praktische, theoretische en concrete stappen en plannen beschrijven die de creatie van mijn familiedomein en de realisatie van het ecodorp helpen verwezenlijken.
  • Bijhouden en delen wat boeiend, inspirerend, motiverend, helend en bevrijdend werkt.
Enjoy and be happy !

06/06/2020

De Zweethut Ceremonie




We do not go into ceremony to talk about God.
We go into ceremony to talk with God.
(Quanah Parker, Comanche)

De zweethut is samen met de Regendans en de Zonnedans wellicht de bekendste ceremonie van de First Nations of Native Americans (Lakota, Hopi, Sioux, Ojibweg, en vele andere). Onder begeleiding van een aangewezen persoon (sjamaan, medicijnman, oudere) gaat men enkele uren doorbrengen in een donkere en heel warme hut. Het is wat vergelijkbaar met wat ook andere volkeren en culturen kennen zoals de sauna in Scandinavië, de banya in Rusland, de temazcal in Mexico, het caldarium van de Grieken en Romeinen, of de stoombaden (haman) van de Turken. Niettemin is er een groot verschil. Een zweethut ceremonie duurt om te beginnen een volledige dag en wordt door de Native Americans bovendien gezien als een heilig ritueel. Er kunnen verschillende redenen zijn om een zweethut te doen:
° als voorbereiding op andere activiteiten (zoals een vasten periode of een vision quest)
° als middel tot heling (door spirituele reiniging)
° om te genezen van een kwaal (door fysieke en energetische reiniging en door de (lichaams)hitte die bacteriën doodt)
° om antwoorden te vinden (door een innerlijke reis)
° om dingen los te laten en een nieuw begin te maken (een nieuwe levensfase).
 You have to look deeper, way below the anger, the hurt, the hate, the jealousy, the self-pity, way down deeper where the dreams lie, son.
Find your dream. It’s the pursuit of the dream that heals you.

 (Billy Mills, Oglala Lakota)

Tijdens een zweethut ceremonie verleggen de deelnemers hun eigen grenzen tot op het punt waar denken onmogelijk wordt. Alle fysieke en mentale energie gaat naar het aanwezig blijven in de extreme hitte die letterlijk voelbaar is op de huid en de longen. Dit veroorzaakt een meditatieve gemoedstoestand. Het pijnlijke 'ongemak' is vaak zo hevig dat oude patronen, beperkende blokkades en vastzittende emoties worden 'losgemaakt' en losgelaten. Soms gaat dit gepaard met huilen, schreeuwen of zuchten. Velen melden een spirituele groei als gevolg van een ceremonie. Uit onderzoek naar de genezende effecten van zweethut ceremonies bleek dat de deelnemers een verbetering vaststelden in hun fysieke, mentale, psychologische en spirituele toestand. Door het zweten laat het lichaam makkelijker zware metalen los. Het verlaagt de bloeddruk, verbetert de bloedcirculatie, stimuleert het immuunsysteem, brengt meer zuurstof in het bloed, ontspant de spieren, verbetert de werking van het hart. De hitte veroorzaakt een soort kunstmatige koorts waardoor ziekteverwekkers worden gedood. (Koorts is het verdedigingsmechanisme van het lichaam om pathogenen en indringers te vernietigen). Niettemin is een zweethut niet voor iedereen geschikt en het wordt afgeraden aan MS patiënten en aan labiele, zieke of zwakke personen en aan kinderen. Luister naar je intuïtie. Een zweethut kan diepe, innerlijke confrontaties triggeren die je dan onder ogen krijgt om te verwerken en te helen.

De hut zelf is ontworpen om een veilige en heilige plek te bieden waar de deelnemers zich verbinden met zich Zelf en/of zich kunnen richten naar de geesten die worden uitgenodigd voor de ceremonie. Die geesten worden binnengebracht door de 'grootvaders', dat zijn de stenen die in het vuur worden verwarmd. Deze stenen zijn miljoenen jaren oud en hebben alles gezien en beleefd en dragen wijsheid uit lang vervlogen tijden. De hut zelf is de 'grootmoeder' of baarmoeder van de Aarde waar je rechtstreeks op de grond zit. Het uitgegoten water op de stenen creëert stoom waardoor de vier elementen in de hut aanwezig zijn: de aarde op de grond, de lucht rondom, het vuur in de stenen en het water in de stoom. Men noemt die stoom ook 'de adem van de grote Geest' of 'het huis van de adem' wat de letterlijke vertaling is van Inipi, de Lakota naam voor zweethut.
Een zweethut ceremonie is als een reis in en met jezelf om terug connectie te maken met diepere lagen in het bewustzijn en met de Schepperbron. En bovenal dient het als middel om te reinigen en te zuiveren op fysiek, emotioneel, mentaal en spiritueel niveau. De deelnemers laten al hun zorgen achter in de hut bij de grootvaders (de stenen) en de Grote Geest (Wakan Tanka). Voor de First Nations is een zweethut een heilige ceremonie die het nodige respect en aandacht verdient en ook volgens strikte regels en rituelen verloopt. Wees daarom heel kieskeurig en alert bij de keuze van een zweethut ceremonie en de begeleiding door een sjamaan of oudere. Veel 'new age' zweethutten hebben weinig tot niets te maken met de oorspronkelijke tradities van de natuurvolkeren.

Humankind has not woven the web of life. We are but one thread within it.
Whatever we do to the web, we do to ourselves. All things are bound together. All things connect.

(Chief Seattle, Duwamish)


Werkwijze om een hut te bouwen


Benodigdheden: 16 of 12 buigzame takken of boomscheuten, 28 lavastenen (of meer afhankelijk van de grootte), sisaltouw, heel veel dekens en canvas, veel brandhout, scherpe messen, emmers met water, smudgesticks, schop, hooivork, spade, bijl, tabak,... 

Alle deelnemers kunnen meehelpen met de bouw en de voorbereiding. Men kan ook vragen dat iedere deelnemer 2 dekens meebrengt. Zoek een rustige en veilige plaats in de natuur waar je niet gestoord wordt gedurende de ceremonie of kies een mooi plekje uit op het familiedomein. Sommigen bouwen de hut dicht bij een vijver of beek om na elke ronde en/of na de zweethut een duik in het water te nemen. Hou een positieve gemoedstoestand aan tijdens de bouw van de hut. Begin met de vuurplaats te maken, het hout te verzamelen en de stenen te verwarmen. Het opwarmen van de stenen duurt al snel 3 uur, in de tussentijd kan dan de hut gebouwd worden.
Verzamel de takken voor het frame. De traditionele Lakota zweethut heeft 16 dragende takken en heeft de vorm van een lage koepel. Maar ook met 12 takken (of minder) kun je een zweethut frame maken. Dit zijn bij voorkeur buigzame jonge boompjes of takken (bvb. wilg) van ongeveer 5 tot 6 meter lengte en 2 cm diameter. Verwijder eventueel de schors van de takken. Elke tak is verbonden met een verhaal uit de Lakota mythologie.
De hut kan elke grootte hebben, maar bedenk dat hoe groter de hut is, hoe moeilijker te verwarmen. In een hut met diameter 3m kunnen 10 a 12 personen binnen. Markeer eerst het centrum van de hut en graaf daar een kuil voor de vuurstenen. Steek een stok met een touw in het midden van de kuil om een cirkel rond het centrum te kunnen trekken volgens de grootte die je wenst. Op de cirkelrand maak je 16 gaten op gelijke afstand in de grond. De uiteinden van de jonge boompjes of takken worden aangescherpt en in de gaten gestoken en vast aangestampt. Steek ze diep genoeg want ze dienen veel gewicht te dragen. Daarna buig je ze naar elkaar toe vanaf de tegenoverliggende zijde van het frame. De boompjes worden dan aan elkaar gebonden met sisaltouw en zo krijg je 16 dubbele draagtakken wat een sterke structuur vormt. Maak de koepel hoog genoeg zodat een volwassen persoon binnenin rechtop kan zitten (niet staan). De takken maken (bij voorkeur) een vierkant net boven de vuurkuil in de hut. Ter versteviging wordt rondom rond nog 1 of 2 buigzame takken vastgemaakt aan de 16 dragers. De ingang is naar het oosten gericht (of soms naar het westen), de kant waar de zon opkomt, het heilige vuur. Voorzie een opening waar de (lage) deur komt. Deze takken constructie kan eventueel blijven staan om regelmatig een zweethut te doen. De dekens worden telkens verwijderd na een zweethut. Om het frame af te dekken, gebruikt men geen dierenhuiden meer, maar verschillende lagen van ademende stof, zoals doeken, canvas (afgedankte legertenten) of wollen dekens en tapijten. De dekens komen tot enkele centimeter over de rand van het frame. Leg er enkele stenen op zodat ze vastzitten en niet open waaien als er wind is. Maak de dekens vast met touw en span ze over het geraamte. Leg eventueel eerst een canvas tentdoek en daar bovenop de dekens. Hoe meer lagen, hoe beter de isolatie en hoe makkelijk te verwarmen. Ook de deur bestaat uit dekens en doeken die vastgemaakt worden aan de constructie en kunnen weggeschoven of open gemaakt worden. Er mag helemaal geen licht binnenkomen, de hut is pikdonker (behalve het licht van de gloeiende stenen). Het is alsof men in de baarmoeder van moeder Aarde zit. De hut symboliseert het vrouwelijke en het vuur is dan de mannelijke component.

 When a man moves away from nature his heart becomes hard.
(Lakota)

De smudge stick

Een 'smudge stick' is een bundel kruiden en planten die samen gevlochten en gebonden worden tot een soort dikke 'wierookstok'. De traditie is duizenden jaren oud en bekend bij alle culturen, waarbij de bundel wordt aangestoken en de rook zorgt voor het reinigen van een ruimte. Dit is trouwens wetenschappelijk vastgesteld. Meer dan 94% van de pathogenen en bacteriën in de lucht worden vernietigd door de rook afkomstig van de medicinale en aromatische planten. Maar de rook heeft ook een energetische werking en zuivering. Je kunt allerlei planten gebruiken en mengen maar de meest gebruikte zijn salie, witte salie (Salvia apiana), lavendelsoorten, bijvoet (Artemisia vulgaris), rozemarijn, tijm, heide, den, ceder, moerasspirea,..Een smudge stick maken is heel eenvoudig. Verzamel het plantmateriaal, bvb. rozemarijn en lavendel takken van zo'n 10 tot 20 cm lang. Maak een bundel en bind één uiteinde stevig vast als een soort handvat. Omwikkel de rest spiraalsgewijze met katoenen touw en trek strak aan zodat je een stevige toorts krijgt. Hang enkele weken te drogen.

Inside of me there are two dogs.
One is mean and evil and the other is good and they fight each other all the time.
When asked which one wins I answer, the one I feed the most.

(Sitting Bull)

Het heilige vuur

Voor de ingang en een paar meter naar het oosten wordt de vuurplaats gemaakt om de stenen (de grootvaders) te verwarmen. Afhankelijk van de locatie kun je een put graven of rechtstreeks op de grond verwarmen. Veiligheid komt op de eerste plaats. Wees alert op brandgevaar zowel tijdens de voorbereiding (stenen verwarmen) als tijdens de ceremonie zelf (een vuurmeester is essentieel). Voorzie enkele emmers met water om te kunnen blussen.
Er zijn verschillende methodes om de stenen te verwarmen. Bouw een platform van droog brandhout, leg de stenen daarop en bedek ze met nog meer brandhout in de vorm van een tipi. Hou een opening vrij in de richting van de zweethut om het vuur aan te steken (met een smudgestick), sluit daarna de opening. Opgelet dat de constructie niet omvalt tijdens het branden. Een andere manier is een vuurput graven en de opgegraven aarde gebruiken om de randen rond de put te maken. Dit biedt wat meer bescherming tegen brand. Vul de put met hout, leg de stenen erop en dek toe met nog meer hout. De stenen dienen tenminste 2 uur in het vuur te blijven om goed op te warmen, je hebt dus wel wat hout nodig. De bedoeling is de stenen te 'koken' zodat ze heel wat vuurkracht opnemen. Bedenk dat je altijd extra hout bovenaan kunt toevoegen maar niet onder de stenen. Dit onderliggend hout worden dan de kolen onder de stenen die veel warmte afgeven. 
Indien je een zweethut met 4 ronden doet en 7 stenen per ronde gebruikt, dien je 28 stenen te verwarmen. Het hangt af van de grootte van de stenen, soms heb je er meer nodig. Het is niet de grootte van het vuur wat telt maar de gebeden die de grootvaders verwarmen. De beste steensoort is lavasteen of basalt of graniet. Gebruik nooit poreuze en vocht opnemende stenen want die kunnen exploderen bij verhitting. De stenen zijn bij voorkeur ergens tussen de acht en veertien centimeter groot. Hoe groter de stenen, hoe langer ze de warmte vasthouden. De stenen kunnen telkens worden hergebruikt (zolang ze niet gebarsten zijn!), maar sommigen geven er de voorkeur aan om telkens nieuwe stenen te verzamelen voor elke hut. Wees duidelijk over jouw intenties bij het verzamelen van hout, stenen en takken, sommige stenen zullen vrijwillig gevonden en meegenomen kunnen worden, andere niet. Wees dankbaar tijdens het hele proces van voorbereiding en opbouw.

Everything on the earth has a purpose, every disease an herb to cure it, and every person a mission. This is the Indian theory of existence.
(Mourning Dove Salish)
De Ceremonie

Er zijn veel verschillende zweethut ceremonies, elk met hun eigen procedure. Er worden altijd strikte regels en rituelen gevolgd, dit is geen sauna maar een heilige ceremonie. Vaak verloopt de ceremonie in vier rondes, in andere gevallen gebeurt alles in een enkele ronde. Ook het aantal grootvaders (stenen) varieert volgens de ceremonie. Er is een 'vuurmeester' en een begeleider/sjamaan bij iedere ceremonie. Dit is belangrijk en essentieel. De vuurmeester of vuurwachter is verantwoordelijk voor het vuur en de stenen en gaat niet mee in de zweethut. Hij/zij verzorgt het vuur en brengt de stenen binnen in de hut en legt ze in de vuurput. Men kan een schop of hooivork gebruiken om de stenen te verplaatsen van de vuurplaats naar de hut. De begeleider/sjamaan is bij voorkeur een ERVAREN en vertrouwenswaardige persoon die diep verbonden is met de oude tradities van de Native Americans. Het is iemand die echt weet waar hij mee bezig is en respect betoont voor de deelnemers en de heilige ceremonie. Bij de natuurvolkeren duurt de 'opleiding' tot zweethut begeleider vele jaren en hij kent de juiste gebeden en liederen. De sjamaan is de hele tijd binnen in de zweethut en leidt de ceremonie en is een onmisbare component voor een geslaagde zweethut.

Traditioneel zijn alle deelnemers naakt (net zoals je op Aarde bent gekomen) maar een handdoek of kledij kan zeker (voor wie dat verkiest). Soms zijn de zweethutten gemengd, soms enkel voor vrouwen of voor mannen. Vrouwen in hun maancyclus (menstruatie) zijn niet toegestaan (daar bestaan andere ceremonieën voor en menstrueren is op zich al een zuivering). Gebruik geen alcohol of drugs tot 2 dagen voor de ceremonie en vast gedurende de dag van het ritueel (tot na de ceremonie). Verwijder metalen juwelen (omdat ze heel warm kunnen worden). Breng tabak mee om te offeren aan de grootvaders. De extreme temperaturen kunnen soms voor hallucinaties of visioenen zorgen, dit kan een boodschap van de geesten zijn. Geld vragen aan de deelnemers is pure heiligschennis volgens de Lakota traditie, de ceremonie is gratis en heeft niets met business te maken. In principe is alle materiaal gratis te vinden in de natuur.

Can you create the space where hard secrets and ancient tears
are shed like old snake skin and left at your feet like an offering?

Hier volgt een traditionele ceremonie:


° Reinig de hut met een smudgestick en bedek de grond (eventueel) met gras, bloemen, riet, ceder, salie of wilgenblaadjes, verwijder de stenen van de vorige zweethut uit de vuurput.
° Bouw een klein 'altaar' naast de hut (een platte steen of boomstronk) om offers te brengen (traditioneel wordt wat tabak geofferd).
° Op het altaar kunnen ook bijzondere en persoonlijke voorwerpen geplaatst worden (edelstenen, amuletten, pluimen,...).
° Voorzie een emmer met water in de hut om stoom te maken. Voorzie ook drinkwater.
° De deelnemers worden eerst gezuiverd (door de vuurmeester) met de rook van een smudgestick rond het lichaam.
° De sjamaan gaat als eerste de hut binnen, daarna volgen de deelnemers.
° Meestal komen de mannen eerst binnen en bewegen met de klok mee rond de vuurput naar hun posities in het noorden.
° Daarna volgen de vrouwen en zitten in het zuiden. Soms is het net omgekeerd, eerst de vrouwen dan de mannen.
° Bij het binnenkomen zegt iedere persoon 'Mitakuya Oyasin' of 'Al mijn relaties' en zwijgt daarna gedurende het binnenbrengen van de stenen.
° Wanneer iedereen binnen is en op zijn plek zit, vraagt de sjamaan om de eerste steen te brengen.
° Deze eerste grootvader (steen) vertegenwoordigt de Schepper en wordt apart binnengebracht door de vuurmeester.
° De sjamaan begroet de grootvader steen met smudge.
° Eenmaal de eerste grootvader binnen is, ontstaat een pad of 'navelstreng' tussen het heilige vuur en de hut waarlangs de geesten binnenkomen.
° Niemand, behalve de vuurmeester, mag dit pad verstoren.    
° De sjamaan geeft aan wanneer de volgende grootvaders één voor één (of soms per twee) kunnen worden binnengebracht.
° De vuurmeester brengt de grootvaders binnen en legt ze in de voorziene put.
° Hij ziet er op toe dat er geen kolen meekomen (dat maakt het ademen moeilijker) en veegt de stenen schoon met een sparrentak ofzo.
° Iedere grootvader wordt begroet en gezegend (smudge) door de sjamaan.
° Wanneer alle grootvaders in de vuurput liggen (bvb. 7 of meer stenen), sluit de vuurwachter de deur en begint de ceremonie.
° Er volgen 4 ronden van ongeveer 30 tot 45 tot 60 minuten.
° Elke ronde is gewijd aan één van de vier windrichtingen waarbij de sjamaan ook telkens de geesten en elementen van die richting eert.  
° Elke deelnemer krijgt bij iedere ronde de kans om te bidden of te spreken (dit is geen verplichting).
° Vaak worden liederen gezongen, gebeden opgezegd, op de trommel gedrumd, dankbaarheid uitgesproken of verhalen gedeeld (maar ook dat is geen verplichting).
° Soms verloopt een hut in volledige stilte, het hangt af van de sjamaan en de intentie der deelnemers.
° De sjamaan giet telkens water op de stenen om stoom te maken waardoor de deelnemers beginnen te zweten en de onzuiverheden uit lichaam en geest komen.
° Hoe meer water gesprenkeld wordt, hoe meer stoom en warmte, maar ook hoe sneller de stenen afkoelen waardoor de ronde kort maar heel heet wordt.
° Maar een zweethut is ook wel bedoeld om wat 'ongemak' te veroorzaken, de ceremonie veroorzaakt 'lijden' waardoor 'oud karma' kan verbrand worden.
° De sjamaan is verantwoordelijk voor de energieën in de hut en het beschermen van de deelnemers terwijl ze spiritueel/energetisch open en kwetsbaar zijn. Dit kan een behoorlijke tol eisen aan de sjamaan.
° Na het einde van één ronde, wordt de deur geopend en kunnen de deelnemers eventueel even naar buiten (dit is geen verplichting).
° Maar traditioneel blijft iedereen zitten tot de hele zweethut ceremonie voorbij is (4 ronden).
° Daarna begint de volgende ronde en worden nieuwe, hete stenen in de vuurput gelegd (bvb. telkens 7 per ronde).   
° Met elke ronde wordt het heter in de hut, soms zo heet dat de deelnemers op de grond moeten liggen en niet langer kunnen denken, hun ego lost tijdelijk op en ze ervaren een diepere laag in bewustzijn.
° Maar afhankelijk van de sjamaan kan een hut ook minder heet zijn.
° Voor beginners is een eerste hut meestal gematigd warm zodat ze zich kunnen concentreren op de geesten en de ceremonie (in plaats van op ademhalen en bewust blijven).
° Soms hebben de geesten echter andere ideeën...
° Iedereen kan op elk moment de hut verlaten door gewoon te vragen om de deur te openen, men zegt dan Mitakuya Oyasin.
° Soms komen personen de hut binnen om de verkeerde redenen, en als de geesten willen dat die persoon vertrekt, dan moet dit kunnen.
° Of in andere gevallen kan een persoon gewoon claustrofobisch zijn en naar buiten willen.
° Wanneer de zweethut na vier ronden voorbij is, komen de deelnemers naar buiten.
° Ze zijn nu spiritueel en fysiek gereinigd en voelen zich als herboren (de hut lijkt ook op een baarmoeder).
° Er volgt een gedeelde maaltijd (ieder brengt iets mee aan drank en voedsel) zodat de goede gevoelens en ervaringen erkend en gedeeld ​​worden.
° Traditioneel kan daarna ook nog een 'Vredespijp' ceremonie volgen.
° Ruim na de ceremonie de plaats op, bedank de spirits en zie erop toe dat alle vuur uit is.

Do not judge your neighbor until you walk two moons in his moccasins.
(Cheyenne)

Bonus

De Native American Ethische Code opgesteld door de First Nations in 1994.

01. Sta op met de zon om te bidden. Bid alleen. Bid vaak. De Grote Geest zal luisteren.
02. Wees tolerant voor wie verdwaald is en zijn levenspad niet vindt of niet zoekt. Uit een verloren en verdwaalde ziel komen onwetendheid, verwaandheid, woede, jaloezie en hebzucht. Bid dat ze leiding zullen vinden.
03. Ga zelf op zoek en vind jouw eigen, unieke levenspad en levenstaak. Sta niet toe dat anderen beslissen over jouw pad. Het is jouw weg en van jou alleen. Anderen kunnen misschien even meelopen naast je zijde gedurende een tijd, maar niemand anders dan jijzelf kan jouw pad lopen en jouw taak uitvoeren.
04. Wees gastvrij en behandel de gasten in jouw huis met aandacht en respect. Serveer ze het beste eten, geef ze het beste bed en behandel ze met eerbied.
05. Neem niets wat niet van jou is, noch van een persoon, noch van een gemeenschap, noch van de natuur. Het werd niet verdiend noch gegeven. Het is niet van jou.
06. Respecteer alle dingen die op deze Aarde zijn, zowel Mensen, dieren als planten.
07. Eer de gedachten, wensen en woorden van anderen. Geef elke persoon het recht op persoonlijke expressie.
08. Spreek nooit op een slechte manier over anderen. De negatieve energie die je in het universum stuurt, zal zich vermenigvuldigen wanneer het naar je terugkeert.
09. Iedereen maakt fouten. En alle fouten kunnen worden vergeven.
10. Slechte en negatieve gedachten veroorzaken ziekten van geest, lichaam en spirit. Oefen optimisme.
11. De natuur is er niet VOOR ons, de natuur is een DEEL van ons. Dieren, planten en andere levende wezens maken allemaal deel uit van de grote, wereldse familie.
12. Kinderen zijn de zaden voor de toekomst. Plant liefde in hun harten en geef ze water met wijsheid en levenslessen. Geef ze de ruimte om te groeien tijdens hun reis naar volwassenheid.
13. Vermijd om het hart van anderen te kwetsen. Het gif van jouw pijn zal naar je terugkeren.
14. Wees altijd eerlijk. Eerlijkheid is de test voor iemands wil in dit universum.
15. Hou jezelf in balans. Jouw mentale, spirituele, emotionele en fysieke zelf dienen sterk, puur en gezond te zijn. Train het lichaam om de geest te versterken. En leer de geest om emotionele kwalen te genezen.
16. Neem bewuste beslissingen over wie je bent en hoe je zult reageren. Wees verantwoordelijk voor je eigen gedachten, gevoelens en acties.
17. Respecteer de privacy en persoonlijke ruimte van anderen. Raak de persoonlijke eigendommen van anderen niet aan, met name de heilige en religieuze voorwerpen.
18. Wees eerst en vooral trouw aan jezelf. Je kunt anderen niet voeden en helpen als je jezelf niet eerst kunt voeden en helpen.
19. Respecteer andere religieuze en spirituele overtuigingen. Dring jouw overtuiging niet op aan anderen.
20. Deel jouw geluk met anderen. Steun een goed doel.

Het verhaal van de First Nations is een pijnlijke en gruwelijke historie. De grootste genocide en holocaust uit de geschiedenis is die op de Native Americans (100 miljoen doden). Daarna werden hun cultuur en tradities vernietigd, hun land gestolen, hun vrouwen gesteriliseerd en de overlevenden opgesloten in reservaten waar alcohol en drugs voor veel ellende zorgen. Maar de nieuwe generaties Native Americans proberen hun oude tradities terug tot leven te brengen. Enkele docu's: °°° Canyon Life for Navajo Girl °°°  Lakota in America °°° Apache Rite of Passage into Womanhood °°° Inside Life on the Lakota Sioux Reservation °°° 500 Nations °°°

Een Pow Pow is een samenkomst in traditionele klederdracht van de First Nations om te zingen, te dansen, te verbroederen en hun cultuur te eren en te vieren.


Skywoman
Mother of Nations


 We do not want riches. We want peace and love.
(Red Cloud, Oglala Lakota Sioux)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten